Friday, December 23, 2011

Vocal Lesson: Pahit Manis Sebagai Student and Performer Part 2



Pada part two nie, naz just nak cita why I quite from being singer and quite from study vocal. Actually, sebab utama aku keluar dari agensi tue cuz sebab perbezaan idea/creativity and.... /bace dulu baru tahu...LOL


Selepas dekat dua bulan kat agensi tue, and after three performance. Diorang nak casting aku tuk masuk dalam theatre anjuran RTM yang bakal dipentaskan lebih kurang sebulan lagi. So, sebelum tue diorang nak make sure yang Naz boleh bagi komitmen tuk datang rehersal etc.

Biler dengar theatre memang best, tapi donwside nyer kena selalu rehersal. Cuz theatre melibatkan nyanyian dan lakonan. Bukan boleh mastered dalam satu dua hari. Well, for me, dah la keje dekat dua tempat, McD and Performing so memang tak boleh janji banyak-banyak.

Ape yang aku buat adalah, bagitau Show manager yang aku perlu beberapa hari tuk fikir. Lepas tue show manager bagitau yang perform theatre tue akan berlansung tiga hari berturut-turut. So means, if I agree, I have  to ask three days OFF from MCD and couple of many OFF days for me to able to come to rehearsal session.

Well, after that aku decide ok tak payahla susahkan diri and quit from that theatre. Diorang cam ok je, so aku pun no hal la, and diorang kata payment tuk show lepas akan diberi esok. Then esok tue dekat MCD ada dua orang assistant kat company tue datang and bagi payment. Tapi yang buat aku terperanjat.

Aku just dapat payment for two shows ja. padahal bulan lepas aku dah buat three shows. Then aku cakap : Bayaran tuk show first tue bila boleh dapat".
Tahu diorang jawab ape " Ohh show pertama tak dikira, show pertama anggap macam promo" Aku dengan muka cover jawab " ohh yer ker, tak per terima kasih" Diorang selamber derk jawab " Ha, jangan lupa datang kelas minggu nie, kalau busy call company, kita atur hari yang kamu tak busy"

Lepas diorang belah tue, aku seriusly HANGIN. Bukan ape, masa show pertama tue, Show Manager sendiri urus harga payment gan aku. Dia sendiri tanya aku boleh tak diorang bayar RM++++. 

Then sebulan lepas tue, assistant dia kata FREE pulak show tue. Memang sial la kan, aku penat penat tuk benda FREE. So start from that point aku lansung tak pergi agensi tue or even pegi kelas. Aku senyap jer, diorang sampai call aku banyak kali and even duit yuran for that month aku decide tak nak bayar. For what aku nak bayar if diorang tak bayar duit show pertama aku.LOL

Tapi Alhamdulliah, at least dapat juga duit bayaran aku tuk dua show yang lain. Dua-dua show tue untuk seminar kat Menara Alor Star. 
sebelum start seminar

Well, walaupun dah quit actually rindu jugak nak balik situ cuz dah start dapat kawan baru dengan model-model, penari and penyanyi kat sana. Best la jugak, kadang-kadang tumpang kereta diorang pergi show skali etc and juga berkongsi bilik persalinan.HAHHAHAHAH

Tak tahu model melayu nie sangat OPEN.


suker aku view dari bilik persalinan. First time tau masuk level dua kat Menara alor star.

Well, lupa nak cita. Mostly aku nie demand skit bila nak perform lagu. Actually aku reject hampir semua lagu diorang suruh nyanyi. Hahahhaha, selalunya, aku akan buat song selection sendiri, bawak minus one sendiri and terus buat sound check. Bagi aku mudah tuk nyanyi lagu yang aku dah mastered. So tak payah nak terhegeh datang rehersal cam singer lain.

Lagi satu, aku tak berapa suka dengan cikgu vokal aku nieh. First vocal kitorang sangat berbeza, dia bass and aku tak. Actually aku ada dua orang cikgu vokal. Yang kedua nie aku NON SUKER. Walaupun dia banyak pengalam dengan Koir Diraja Kebangsaan.


To be continued.....


No comments:

Post a Comment