Thursday, December 22, 2011

Vocal Lesson: Pahit dan Manis Sebagai Student and Performer Part 1


Empat hari, selepas tamat pengajian di Kolej Matrikulasi Perak, aku tak ambil masa yang lama untuk kembali berkerja. Bagi aku, better do something to earn money rather than sit back at home and gain nothing. Well, short circuit aku berjaya dapat kerja di fast food restaurant which is McDonald.

Matrik Kesayangan Ku

 Well, skip about McD, lain kali aku cita pasal 
McD. Enough said, tak lama selepas bekerja di McD aku mula la survey mana-mana akedemi muzik yang menawarkan kelas vocal. Then finally, aku and my friends landed on this agency. Well, at first memang aku daftar just sebagai student, tapi after first lass, the head of the agency nak aku jadi performer for company diorang.

Actually, company nie more into Talent Agency. Diorang buat banyak kelas, dari kelas menari, modelling, nyanyian, pengacaraan etc. Dalam kelas tue, nanti diorang akan handpick sapa-sape yang ada potensi la tuk bekerja dengan diorang as performer.

Well, after couple of audition, aku berjaya dapat peluang tue. Well, aku personally agak suka dengan cara kelas tu dijalankan. Banyak la aku belajar, dari breathing, loudness, projection, scale, dynamic etc. Just tak sempat blajar notes and pitch notation saja. Tue pun sebab aku quit.

Well, 3 minggu selepas pertama kali aku daftar. Masa tengah-tengah sedap bekerja di Mcd ( time tue shift aku 10am - 5pm) tetibe time pukul 2pm ( Time rest) aku dapat message dari manager agensi yang berbunyi " Naz, boleh tak datang agensi pukul 5pm nie, kami nak naz perform malam nie". Aku apa lagi, dalam hati sumpah seranah. dah la dapat message last minute, tanpa discuss apa apa, then tak inform aku awal awal nak nyanyi lagu ape and rehersal lagi. 

Well, disebabkan aku nie mata duitan LOL, aku senyap je ya and reply " OK kak ina, nanti saya datang, tapi lambat sikit la, saya habis shift pukul 5pm". Lagi satu hal, keje McD kitorang nie lain, walaupun shift habis kul 5pm, tapi kemungkinan kena extand tue sangat tinggi, cuz customer heavy. Mcd aku bekerja nie antara top 3 McD kat Malaysia dalam segi volume customer. Pernah banyak kali McD kitorang (Mcd Star Parade) number satu dalam Malaysia.

So, ape lagi aku pun merayulah lah mintak lepas tepat. And luckily manager bagi walaupun macam tak ikhlas je. Well, aku terus celapak pergi agensi tue, and masuk je pintu, diorang terus suruh aku masuk studio tuk MAKE UP.

Aku cam blur, biarlah, dah ade mak andam nak make up kan aku. So, sambil aku diMake-Up kan setebal beberapa INCI.LOL sambil tue jugak la aku pegang lirik lagu sambil Vocal couch aku bimbing aku incase aku salah note, tempo etc. Time tue, lagu kena nyanyi lagu ape? cube teka?

Well, aku kena nyanyi lagu " Whitney Houston - The Greatest Love of All "

Bagi aku, lagu tue tak la susah sangat. Aku dah biasa gan note lagu tue. So tinggi mana pun note dalam lagu tue, confirm aku boleh hit.And vocal couch aku pun senyap je, kalau nak tengur pun satu benda je. MELISMA aka bunga lagu.

Well, melisma tue merupakan teknik vocal acrobatic yang mencabar. Kalau kat Malaysia nie, yang pandai guna teknik nie adalah Siti Nurhaliza la. Teknik nie asal dari Arab. Kalau korang perasan, kalau orang yang bertarannum, satu patah perkataan tue, boleh dileretkan jadi panjang dengan memainkan suara dan note. Tapi dalam kontek music kontemporari, yang mahir teknik ini adalah, Mariah Carey (my Idol), Whitney, Celine, Anuar Zain, Ziana Zain, Jaclyn Victor etc.

Well, dipendekkan cerita, aku nie memang slalu la bertikam lidah dengan couch aku nie. Boleh ke, dia suruh aku buang semua teknik aku apply dalam lagu and suruh aku nyanyi flat note. Memang aku bengang, alasan dia, aku meniru penyanyi asal. Padahal, die pun bukan familiar sangat dengan lagu tue. And actually, aku tukar banyak arrangement dalam lagu tue, So what the hell lak aku meniru Whitney.

And persetankan la, masa aku naik stage tue, aku naynyi ikut style aku. Lantak la, yang penting aku konfident. Best la time perform tue, gan photographer banyak and plus tue majlis korporat tuk Menara Alor Star.

Well, akhirnya aku balik rumah dalam pukul 1 pagi. Penatnya jangan cakap la. dah la keja dari 10 pg. Then kul 5 ptg rush pegi wat show.

NazC: Time aku tengah di make-upkan tue, selamber derk je Model Wanita Melayu nie, bukak baju or TOP die, tinggal bra and underwear. Aku cam terlopong.. Bapak ahh... Baru tahu feel sebenar blakang backstage.

Well, that's all, nantikan part 2...LOL

No comments:

Post a Comment